Warning: Use of undefined constant ENV - assumed 'ENV' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /customers/9/a/3/8190.nu/httpd.www/orebrocyklisterna/wp-content/themes/orebrocyklisterna/inc/enqueue-albi.php on line 84

Motionscykling

Motionscykling har alltid varit en stor del av Örebrocyklisternas verksamhet då klubben arrangerat motionslopp i över 50 år. Örebrocyklisterna är även en framstående klubb när det gäller Randonneurcykling. Detta kan du få mer info om under separata rubriker.

Våra rundor

Klicka dig vidare för att se alla våra rundor. Här kan du enkelt få ner dom i GPS-format.

Motionskommitté

2009 bildades Örebrocyklisternas motionskommitté med målet att försöka samordna träning för alla de motionärer som cyklar ensamma och ännu inte fått upp ögonen för Örebrocyklisterna och trevliga klungkörning. Antalet cyklister som samlades för att träna tillsammans vid ”Korset” steg snabbt från 8-15 cyklister till drygt 50 cyklister.

Samlingsplatsen

För att nå ut till fler cyklister centreraliserades start och samlingsplats till Engelbrektstatyn på Stortorget under hösten 2009. Våren 2010 slog vi deltagarrekord med 83 cyklister en söndag och trenden fortsatte med högt deltagande och nya deltagarrekord de kommande åren. 2011 var rekordet 119 cyklister, 2012 137 cyklister, 2013 drygt 100 cyklister och 2014 130 cyklister. 2015 samlades 115 cyklister som mest vid ett enda tillfälle, då ska man komma ihåg att vädret den våren skrämde bort många ”solskencyklister”. Snittdeltagande under säsongen 2015 blev det högsta hittills; 90 cyklister per tillfälle!

Träning för medlem i Örebrocyklisterna

Träningarna är i första hand till för Örebrocyklisternas medlemmar men alla är välkomna att prova en gång innan man bli medlem. Hur du blir medlem kan du läsa om under menyrubriken Klubben/Bli medlem.

Klungkörning

2009 bildades Örebrocyklisternas motionskommitté med målet att försöka samordna träning för alla de motionärer som cyklar ensamma och ännu inte fått upp ögonen för Örebrocyklisterna och trevliga klungkörning. Antalet cyklister som samlades för att träna tillsammans vid ”Korset” steg snabbt från 8-15 cyklister till drygt 50 cyklister.

Huvudsyftet med söndagsträningarna är att cykla tillsammans och få fler att upptäcka hur mycket roligare det är att cykla långt om man är fler som hjälps åt! Varje träning lär vi ut och övar på hur man säkert cyklar i klunga vilket man har stor nytta av om man tänker delta i något motionslopp eller tävling i framtiden.

Distansträning

Söndagsträningarna är distansträning vilket innebär att vi cyklar en längre sträcka på ca 10 mil eller mer i ett ganska behagligt ”prattempo” förutsatt att du valt rätt fartgrupp utifrån dina förutsättningar. Distansträning är i första hand till för att vänja benens muskler vid arbete under lång tid och bygga upp kapillärerna som transporterar syre. Komplettera gärna distansträningen med lite snabbare korta turer i veckorna eller intervaller. Vårt mål är att söndagsträningarna ska vara av hög kvalité och ske under säkra förhållanden.

 

Välkommen att cykla tillsammans med oss!

Örebrocyklisterna får kontakta mig.